زاویه دید دوربین مداربسته یا FOV چیست؟

زاویه دید لنز دوربین مداربسته

زمانی که از دوربین مداربسته کمک می‌گیرید تا با کمک این وسیله میزان امنیت مکانی که مد نظر دارید را افزایش بدهید، باید به نکات مهم و زیادی توجه کنید تا بتوانید یکی از بهترین دوربین‌ها با بیشترین مزیت و ویژگی را انتخاب کنید و از کارایی و عملکرد فوق العاده آن بهره‌مند بشوید. یکی از مهم‌ترین نکته‌ها برای اینکه بتوانید به بهترین صورت ممکن با استفاده از دوربین مداربسته امنیت یک مکان را تضمین کنید، زاویه‌ دید دوربین مداربسته است.

منظور ما از زاویه‌ی دید این نوع از دوربین‌ها میزان فضایی است که دوربین مداربسته قادر است از محیط اطراف ثبت و ضبط کند و در اختیار مالک یا کسی که به فیلم‌‌های دوربین مداربسته دارد، بگذارد. میزان زاویه‌ی دید هر دوربین مداربسته‌ای به زاویه‌ی آن بستگی دارد که در ادامه راجع به این موضوع با هم صحبت می‌کنیم اما اگر نیاز به اطلاعات بیشتر دارید، می‌توانید به کانال تلگرام ما مراجعه کنید و نکات بیشتر را در آنجا بخوانید.

زاویه دید دوربین مداربسته چیست؟

زاویه‌ دید در دوربین مداربسته در واقع محدوده و میزان فضایی است که دوربین مداربسته می‌تواند از محیط اطراف را پوشش بدهد و به اطرافیان نشان بدهد. زاویه دید در دوربین‌های مداربسته مختلف با هم متفاوت است و در واقع به برد دوربین مداربسته و نیز به عدسی و لنز دوربین مداربسته بستگی دارد. اعدادی که لنزهای دوربین مداربسته دارند، نشان می‌دهند که زاویه‌ی دید در دوربین مداربسته چقدر است‌. لنز‌های دوربین‌های مداربسته در مدل‌های مختلف و با اعداد ۲.۸، ۳.۶، ۴ و… ساخته می‌شوند‌.

در دوربین‌های مداربسته هرچقدر عدد لنز کمتر و کوچکتر باشد می‌تواند فضای بیشتری را به شما نشان بدهد و شما را از اتفاقات افتاده در محیط مطلع می‌کند البته ممکن است قسمت‌هایی از محیط در نقطه کور دوربین مداربسته قرار بگیرند و به همین علت هم نمی‌توان آن قسمت‌ها را دید.

 

زاویه دید دوربین مداربسته چقدراست؟

 

زاویه دید دوربین مداربسته چقدر است؟

در دوربین‌های مداربسته عامل‌های مختلفی وجود دارند که بر روی زاویه‌ی دید اثر می‌گذارد و از جمله این عامل‌ها می‌توانیم به سنسورهای تصویری و لنز‌های این دوربین‌ها اشاره کنیم. در دوربین‌های تله فوتو آیت زاویه دید می‌تواند تا ۱۸۰ درجه برسد و در دوربین‌هایی مثل دوربین‌های مداربسته فیش آی یا پانورامیک این زاویه‌ی دید می‌تواند به ۳۶۰ درجه هم برسد.

اما اگر بتوانیم به طور کلی دوربین‌های مداربسته را از نظر زاویه‌های دیدشان دسته بندی کنیم، می‌توانیم به مورد‌های زیر اشاره کنیم.

  • زاویه دید باریک: دوربین‌های مداربسته‌ای که زاویه‌ی دید آن‌ها کمتر از ۴۵ درجه باشد، دارای زاویه‌ی دید باریکی هستند و برای اینکه بتوان با کمک آن‌ها نقطه‌های دور را به طور دقیق و مناسبی دید از آن‌ها استفاده می‌شود. شما می‌توانید آموزش تنظیم لنز دوربین مداربسته را از مجموعه‌ی برنابنیان دریافت کنید.
  • زاویه‌ی دید متوسط: زاویه دید دوربین‌ مداربسته می‌تواند زاویه‌ای متوسط باشد و اندازه آن حدود ۴۵ درجه تا ۷۵ درجه باشد. کاربردی که این دوربین‌های مداربسته با این زاویه‌ی دید دارند این که می‌توان از آن‌ها در مکان‌هایی که نیاز است هر چیزی پوشش داده شود و جزئیات هم نیز برای افراد مهم است، استفاده بشود. اگر به این منظور می‌خواهید این نوع از دوربین‌ها را بخرید، بهتر است از مشاوره دوربین مداربسته برنابنیان استفاده کنید.
  • زاویه‌ی دید گسترده: در این نوع از دوربین‌ها که زاویه‌ی دید گسترده‌ای دارند در محیط‌های مثل اتاق‌ها، پارکینگ‌ها و حیاط‌ها استفاده می‌شود. زاویه‌ای که این دوربین‌ها به آن دید دارند، زاویه‌ای بین ۷۵ درجه تا ۱۰۰ درجه و گاهی بیشتر می‌تواند باشد.
  • زاویه‌ی دید فوق گسترده: زاویه‌های دید فوق گسترده به زاویه‌های دید فیش آی نیز معروف هستند و زاویه‌ دید دوربین مداربسته در این مدل از دوربین‌ها ۱۸۰ تت‌ ۳۶۰ درجه است و تقریبا هیچ نقطه‌ی کوری برای آن‌ها وجود ندارد و به راحتی می‌توان تمام محیط را رصد و کنترل کرد. شما در اینستاگرام برنابنیان می‌توانید نکته‌های بیشتری را راجع به این نوع از دوربین‌های مداربسته با این زاویه‌ی دید مطالعه کنید.

محاسبه زاویه دید دوربین مداربسته

محاسبه کردن زاویه دید دوربین مداربسته برای برخی از افراد که تامین کردن امنیت یک مکان برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد، جزو کارهای مهمی است که آن‌ها معمولا آن را انجام می‌دهند. زمانی که زاویه‌ی دید یک دوربین مداربسته را محاسبه می‌کنید، به اطلاعاتی دست پیدا کنید که به کمک آن‌ها می‌توانید متوجه بشوید که دوربین مداربسته تا چه اندازه‌ای را می‌تواند از محیط اطرافش را پوشش بدهد و ببیند. شما می‌توانید در زمان خرید از فروشنده بخواهید که معرفی بهترین سنسور دوربین مداربسته را برای شما انجام بدهد تا بتوانید بهترین دوربین مداربسته را بخرید.

زاویه‌های دید دوربین‌های مداربسته را اگر بخواهیم به صورت کلی دسته بندی کنیم، می‌توانیم بگوییم که به دو دسته دید افقی و عمودی تقسیم بندی می‌شوند. برای اینکه بتوانید زاویه دید دوربین مداربسته را محاسبه کنید، می‌توانید از یکی از نحوه‌های محاسبه زاویه‌ی دید زیر استفاده کنید.

استفاده کردن از فرمول‌های اساسی که برای انجام این کار وجود دارد. محاسبه کردن زاویه‌ی دید با داده‌هایی که برای شما مشخصات است. کمک گرفتن از یک ماشین حساب و نرم افزاری که در این زمینه بتواند به شما کمک کند.

 

زاویه دید لنز دوربین مداربسته

 

تنظیم زاویه دید دوربین مداربسته

یکی از مرحله‌های خیلی مهم در زمانی که تصمیم می‌گیرید تا دوربین مداربسته‌ای که خریداری کرده‌اید را در مکان مورد نظرش نصب کنید، این است که زاویه‌ی دید دوربین را تنظیم کنید. دلیل اهمیت داشتن تنظیم کردن زاویه دید دوربین مداربسته این است که شما بتوانید، مطمئن شوید که دوربین مداربسته به خوبی می‌تواند مناطقی را که شما مدنظر دارید، پوشش بدهد.

شما می‌توانید از طریق تماس با برنابنیان اطلاعات کاملی را راجع به این مورد به دست بیاورید اما در ادامه ما هم اشاره‌ای کلی به تنظیم زاویه‌ی دید در دوربین‌های مداربسته اشاره می‌کنیم.

مشخص کردن هدف

اولین موردی که باید شما قبل از نصب کردن دوربین و تنظیم کردن زاویه‌ی دید آن انجام بدهید، این است که هدفی که از انجام آمدن این کار دارید را به طور واضح مشخص کنید. منظور از مشخص کردن هدف خود یعنی این که ببینید چه قسمت‌ها و مناطقی را قصد دارید که ببینید و بعد از آن زاویه دید دوربین مداربسته را تنظیم کنید.

انتخاب کردن مکان نصب کردن دوربین

حواستان باشد که برای نصب کردن دوربین مکانی را انتخاب کنید که نقطه‌ی کور آن بسیار کم باشد و بتواند منطقه‌ی بزرگی را پوشش داده و تحت نظارت داشته باشد.

تنظیم کردن زاویه‌ی دوربین مداربسته

اگر می‌خواهید که بعد از نصب کردن دوربین زاویه‌ی دید آن را تنظیم کنید، می‌توانید از دستی که در کنار دوربین موجود است، کمک بگیرید. برای این کار می‌توانید دستی را بچرخانید و آن را به سمت چپ و راست و یا بالا و پایین حرکت بدهید تا زاویه‌ی دید دوربین تنظیم بشود.

بررسی کردن دوربین

حالا می‌توانید تصاویر و فیلم‌هایی که دوربین مداربسته‌ی شما ضبط کرده است را تماشا کنید و متوجه شوید که آیا به خوبی زاویه دید دوربین مداربسته را تنظیم کرده‌اید یا نه. اگر از نتیجه راضی نبودید، می‌توانید دوباره دوربین را تنظیم کنید.

توجه کردن به میزان نور موجود در محیط

وقتی دوربین را نصب می‌کنید و زاویه‌ی دید دوربین مداربسته آن را تنظیم می‌‌کنید، حتما دقت کنید که میزان نوری که در محیط وجود دارد را در نظر بگیرید. دوربین را نباید در قسمتی نصب کنید که نور در داخل دوربین مداربسته بیفتد و عملکرد آن را با مشکل روبه رو کند. به همین دلیل حواستان باشد که دوربین مداربسته و محصولات دوربین مداربسته را در محل مناسبی نصب کنید و قرار بدهید‌

زاویه دید لنز دوربین مداربسته

زاویه‌ی دید لنز دوربین مداربسته در ضبط کردن تصویر‌ها اهمیت زیادی دارد و شما باید حتما در زمان نصب کردن دوربین و تنظیم کردن زاویه دید دوربین مداربسته به آن توجه کنید تا بتوانید هم میزان نقاط کور را کم کنید و هم بتوانید بخش بیشتری از فضا را پوشش بدهید. گاهی اوقات هم می‌توانید از قابلیت زوم دوربین‌های مداربسته برای ثبت دقیق‌تر حرکات و اتفاقات استفاده کنید. اگر برای شما سوال شده که تفاوت زوم اپتیکال و دیجیتال چیست، می‌توانید از کارشناسان برنابنیان در این زمینه کمک بگیرید.

 

آشنایی با محاسبه زاویه دید دوربین مداربسته

 

تفاوت زاویه‌ی دید با میدان دید در دوربین مداربسته

زاویه‌ی دید در دوربین‌های مداربسته با میدان دید آن‌ها متفاوت است، اما به خاطر شباهتی که میان این دو اصطلاح وجود دارد برخی این دو مورد را با هم اشتباه می‌گیرند و فکر می‌کنند که زاویه‌ی دید با میدان دید فرقی ندارد. این در حالی است که این دو مورد با هم تفاوت‌های زیادی دارند و شما می‌توانید برای آشنایی با این دو مورد از خدمات دوربین مداربسته دیگر مقالاتی را که برنابنیان در این مورد برای شما آماده کرده است را مطالعه کنید. زاویه‌ دید دوربین مداربسته از جمله ویژگی‌هایی است که مربوط به عدسی و لنز دوربین مداربسته می‌شود اما میدان دید به تعدادی متغیر وابسته است.

 

مطالب مرتبط: دیافراگم دوربین مداربسته

 

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با زاویه‌ دید دوربین مداربسته آشنا کنیم و درباره‌ی آن نکته‌های زیادی را برای شما بیان کردیم. اگر شما بتوانید زاویه‌ی دید دوربین خود را به خوبی و درستی تنظیم کنید، می‌توانید از مزیت‌های آن مثل تحت پوشش قرار دادن میزان بیشتری از فضا و کم شدن نقطه‌های کور محیط، بهره مند شوید.

اگر می‌خواهید که با مجموعه‌ی برنابنیان بیشتر آشنا بشوید و ببینید که خدماتی که در اختیار شما قرار می‌دهد چه خدماتی است، می‌توانید قسمت درباره‌ برنابنیان را مطالعه کنید تا از این موارد آگاه بشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *