dnr چیست؟ تکنولوژی DNR در دوربین مداربسته و مزایای آن

dnr چیست و انواع آن

معنی dnr چیست؟ یکی از دغدغه‌های مهم کاربران در مورد انواع دوربین مداربسته امکان دسترسی به تصاویر واضح و با کیفیت در شب و یا در صورت عدم وجود منبع نور می‌باشد. پیش‌تر با استفاده از LEDهای مادون قرمز، این مشکل برطرف می‌شد ولی همچنان تصاویر ثبت شده در تاریکی از کیفیت مطلوبی برخوردار نبودند. تولیدکنندگان دوربین مداربسته، برای رفع این مشکل فناوری DNR را ابداع کردند.

دوربین مداربسته دائما درحال دریافت نویزها و امواجی که توسط دستگاه‌های اطرافش یا مدارات داخلی‌اش تولید می‌شود، است. این امواج موجود در محیط توسط سنسورهای دوربین مداربسته جذب می‌شود. این باعث برفکی و تارشدن تصاویر می‌شود. فناوری dnr، قابلیتی است که به طور دیجیتال نویزهای تصویر را از بین می‌ برد. این تکنولوژی قابلیت عکس‌برداری دوربین مداربسته در نور کم را تقویت می نماید. ادامه مقاله به معرفی آن می پردازیم. با تیم برنا بنیان همراه باشید.

 

بخوانید: فیلتر IR CUR در دوربین مداربسته و نحوه ی عملکرد آن

 

معنی dnr چیست؟

dnr مخفف چیست؟ مخفف عبارت Digital Noise Reduction، به معنی کاهنده نویز دیجیتالی است. عملکرد این فناوری از طریق پردازشگر می‌باشد. با استفاده از فیلترهایی، نویزهای تصویر را حذف می‌کنند و کیفیت و شفافیت تصاویر به حد مطلوب می‌رسد. تکنولوژی DNR از تکنیک کاهش نویز فریم به فریم استفاده می‌کند.

این تکنیک هر فریم را با فریم بعدی‌اش مقایسه می‌کند. هر نقطه نامتعارف را که با فریم کناری هم‌خوانی ندارد، را حذف می‌کند. این روش از طریق مقایسه و تلفیق فریم‌ها نویز کلی تصویر را کاهش می‌دهد. فناوری DNR، قابلیت ازبین‌بردن نویز S/N را دارد. این نوع از نویز منبع خارجی نداشته و در خود دوربین وجود دارد. بنابراین اگر می‌خواهید تصاویرتان به علت تولید نویز از سمت سیگنال های دوربین مداربسته، برفکی و بی کیفیت نباشد، می توانید از قابلیت DNR استفاده کنید. مانند محصولات هایک ویژن و دوربین های مداربسته AHD و تحت شبکه یا ip که با کیفیت هستند، از قابلیت dnr برخوردار هستند.

 

dnr چیست و مخفف دی ان آر

 

انواع dnr در دوربین چیست؟

انواع dnr در دوربین چیست؟ 2DNR (DNR دو بعدی) و 3DNR (DNR سه بعدی) از انواع مهم DNR هستند. DNR دو بعدی یا 2D DNR، که نسل گذشته این قابلیت است، فریم‌ها و تصاویر را به صورت مجزا پردازش می‌کند، در نهایت دو تصویر ثبت شده را با یکدیگر ترکیب می‌کند و تصویر نهایی با کیفیت مطلوب ارائه می‌دهد.

DNR سه بعدی یا 3D DNR در مرحله اول پردازش فریم‌ها و در مرحله دوم پردازش تصاویر را انجام می‌دهد، سپس تصویر نهایی که حاصل ترکیب این دو تصویر است، را هم پردازش می‌کند. درواقع DNR سه بعدی نوع پیشرفته ‌تری از این تکنولوژی محسوب می‌شود که نویزهای فریم به فریم و نقطه‌ای را رفع کرده و برای استفاده در شرایط کم نور، عملکرد موثرتر و بهتری دارد.

 

dnr چیست و انواع دی ان آر در دوربین مداربسته

 

معایب 2DNR :

DNR دو بعدی، میزان نویزهای موجود در تصاویری که در نور کم گرفته شده باشند، را کاهش می‌دهد. در برخی موارد در صورت حرکت سوژه‌ها در این شرایط، عملکرد آن دچار مشکل می‌شود. به این صورت که با فـعال‌کردن قابلیت DNR در تصاویر متحرک هاله‌ای تیره و تار در پـشت جسم متحرک ایجاد می‌شود که این می‌تواند با غیرفعال‌کردن DNR از بین برود اما کیفیت تصویر نهایی مطلوب نخواهد بود. به‌همین‌دلیل تولیدکنندگان دوربین مداربسته، از قابلیت DNR سه بعدی استفاده می‌کنند که علاوه بر کاهش میزان نویز در تصاویر ثابت، در صورت وجود جسم متحرک نیز کیفیت تصویر را حفظ کرده، نویزها را در سه بعد حذف کند.

 

dnr چیست و معایب دی ان آر 2 کدام است؟

 

3d dnr چیست؟

فناوری 3d dnr، نوع ارتقا یافته همان قابلیت DNR است که در شرایطی که نور بسیار کم است، نویزها از تصویر فیلتر شده و در بهبود کیفیت تصویر تاثیر چشمگیری دارد. این فناوری نه تنها عملکرد فریم به فریم در قابلیت DNR را انجام می ‌دهد، بلکه نویزها را به صورت نقطه‌ای هم کاهش می‌دهد. درواقع قابلیت 3D DNR کل تصویر را پردازش کرده و هر نقطه از پیکسل را با نقطه بعدی‌اش مقایسه کرده و نویزهای موجود در تصویر را به کلی برطرف می‌کند.

 

dnr چیست و خاموش و روشن کردن DNR سه بعدی

 

مزایای 3D DNR :

3D DNR در مقایسه با DNR از مزایای بیشتری برخوردار بوده و در بهبود کیفیت تصویر ارائه شده، تاثیر بیشتری دارد. فناوری 3D DNR سیگنال‌های واضح‌تری نسبت به DNR تولید می‌کند. این قابلیت، موجب می‌شود تا فضای کمتری از ذخیره‌ساز اشغال شده و مدت زمان بیشتری روی هارد دیسک ذخیره شود.

دوربین‌های مداربسته‌ی مجهز به تکنولوژی 3D DNR عکس‌های شفاف و واضح‌تری ارائه می‌کنند. استفاده از آنها در موارد که تشخیص چهره اهمیت دارد، مناسب‌تر می‌یاشد. تکنولوژی 3D DNR با کاهش نویزها، حرکات اضافی ناشی از نویزها در تصویر را نیز کاهش می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود دستگاه DVR بطور بسیار کارآمدتر عمل تشخیص حرکت (Motion Detection) را بخصوص در محیط‌های نور کم است، انجام دهد.

 

جمع بندی

در حال حاضر تمامی دوربین مداربسته AHD و دوربین مداربسته تحت شبکه (IP) مجهز به تکنولوژی DNR هستند. محصولات هایک ویژن که نسبت به سایر مدل ها از کیفیت بالاتری بهره‌مند هستند. این محصولات دارای DNR قدرتمندتری هستند. به این صورت که تمامی پیکسل‌های کوچک اضافی در تصویر را حذف می‌کنند.

جهت اطلاع کیفیت و ویژگی‌های انواع دوربین مداربسته و مشاوره خرید و نصب دوربین مداربسته می‌توانید با تیم برنا بنیان ارتباط برقرار کنید. از طریق راه های ارتباط چت واتساپ و تماس یا شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و تلگرام و لینکدین با ایشان صحبت کنید و جواب سوالات خود را دریافت کنید و از محصولات دوربین مداربسته بهترین استفاده را خواهید برد.

 

2 دیدگاه برای “dnr چیست؟ تکنولوژی DNR در دوربین مداربسته و مزایای آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *