معرفی انواع لنز دوربین مداربسته و تفاوت لنزهای وریفوکال، موتورایز و ثابت

لنز دوربین مداربسته و انواع لنزهای دوربین مدار بسته

همانطور که لنز در دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری وجود دارد، دوربین مداربسته‌ها نیز دارای لنز هستند. در ادامه این مقاله درباره لنز دوربین مداربسته و انواع لنز دوربین مداربسته و تفاوت لنزهای ثابت، وریفوکال و موتورایز را توضیح داده است؛ با ما همراه باشید. امیدوارم برای شما مفید واقع شود.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد استفاده دوربین مدار بسته، می‌توانید به صفحه ” چرا باید از دوربین مداربسته استفاده کنیم؟ ” مراجعه کنید.

 

لنز دوربین مداربسته چیست؟

لنز دوربین مداربسته از قطعات داخلی آن بوده و نیازی به خریداری جداگانه‌ی آن وجود ندارد، به جز دوربین مداربسته‌های باکس که لنز آن باید به صورت مجزا خریداری و نصب شود. به توجه به آموزش تنظیم لنز دوربین مداربسته و نیز تنظیم زاویه‌ی دید، سنسور دوربین مداربسته، یافتن و فرستادن نور به چیپ تصویر از وظایف لنز دوربین مدار بسته هستند.

در انواع لنز دوربین مداربسته، کاربردهای متفاوتی دارند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لنز، فاصله‌ی کانونی آن است. عمق میدان دید هر دوربین مداربسته به میزان فاصله‌ی کانونی آن بستگی دارد؛ هرچه فاصله‌ی کانونی بیشتر باشد، عمق میدان دید بیشتر بوده ولی زاویه‌ دید دوربین مداربسته محدودتر می‌شود. هرچه فاصله‌ی کانونی کمتر باشد، عمق میدان دید تصویر کمتر و زاویه‌ی دید وسیع‌تر می‌شود.

 

انواع لنز دوربین مداربسته:

  • ثابت
  • وریفوکال
  • موتورایز

 

ثابت (Fix)

 

لنز دوربین مداربسته ثابت

 

لنز ثابت یا فیکس (fix) لنزی است که دارای یک فاصله‌ی کانونی ثابت باشد. این لنزها امکان زوم و بزرگ‌نمایی را ندارند و دوربین مداربسته هایی با این نوع لنز، تصاویر را در فاصله‌ی ثابت و با زاویه‌ی دید مشخصی ارائه می‌دهد. این لنزها معمولا با فواصل کانونی 2، 4، 6، 8 و 12 میلی‌متر تولید و عرضه می‌گردند.

 

وریفوکال (Varifocal)

 

لنز دوربین مداربسته وریفوکال

 

لنزهای وریفوکال یا متغیر دارای دو عدد فاصله کانونی هستند و امکان بزرگ‌نمایی در آنها وجود دارد. در این نوع لنز دوربین مداربسته، می‌توان با تغییر فاصله کانونی در بازه‌ی مشخصی در تصویر بر روی سوژه‌های مختلف زوم نمود. لنزهای وریفوکال به دو دسته دستی و موتورایز (موتوردار) تقسیم می‌شوند.

 

این مطلب مهم را بخوانید: ” معرفی انواع دوربین مداربسته

 

لنز وریفوکال دستی:

در حالت دستی، عملیات زوم توسط خود کاربر یا نصاب انجام می‌شود؛ به همین جهت معمولا در کنار دوربین مداربسته با لنز دستی وریفوکال پیچ یا اهرمی وجود دارد که می‌توان به وسیله آن عمل زوم را انجام داد. معمولا این لنز را یک بار هنگام نصب با استفاده از پیچ تعبیه‌شده روی دوربین مداربسته تنظیم کرده تا مصرف‌کننده به زاویه دید مطلوب و موردنیاز دست یابد.

 

موتورایز (Motorize)

 

لنز دوربین مداربسته موتورایز

 

نوع دیگری از دوربین مداربسته‌ها دارای لنز موتورایز است. وریفوکال با استفاده از موتوری کوچک، امکان تغییر و تنظیم فاصله کانونی لنز بین محدوده مجاز را برای کاربر ایجاد می‌کنند. این دوربین مدار بسته‌ها، عملکرد شبیه به دوربین وریفوکال دارند.

با این تفاوت که فرآیند تنظیم زاویه دید و فوکوس دوربین مداربسته در حالت موتورایز به صورت نرم افزاری توسط کاربر انجام می‌شود. قیمت کلی محصولات دوربین مدار بسته موتورایز بیشتر از ثابت و Varifocal است. معمولا برای پوشش مناطقی که چند هدف با اهمیت در میدان دید دوربین مداربسته قرار دارد، استفاده می‌شود.

 

لنز های وریفوکال، موتورایز و ثابت چه تفاوتی باهم دارند؟

به‌طورکلی، استفاده از دوربین مداربسته‌ها، بستگی به کاربرد آن، محیط نصب و انتظارات کاربر دارد. اما کاربرد وریفوکال در مقایسه با ثابت بسیار وسیع‌تر است. از لنزهای ثابت هنگامی استفاده می‌شود که انتظارات بالایی از دسترسی به زوایای مختلف تصویر دوربین مداربسته نداشته باشیم و قصد هزینه‌ی کمتری داشته باشیم.

لنزهای Fix زمان نصب را کم می‌کنند. لنزهای دوربین وریفوکال در زمان نصب انعطاف‌پذیری بالایی به همراه می‌آورند، اما هزینه‌ی آن‌ها بالاتر است. با این وجود بیشتر Varifocal دارای قابلیت فوکوس از راه دور هستند. این قابلیت زمان نصب و راه‌اندازی را به‌مقدار زیادی کم می‌کند.

هزینه‌های سخت افزار با لنز ثابت را کاهش می‌یابند، ممکن است به‌دست‌آوردن میدان دید و برد دوربین مدار بسته صحیح، سخت‌تر و پرهزینه‌تر شود. به‌همین‌دلیل شرکت‌های تولید‌کننده دوربین مداربسته نیز تا حد زیادی لنزهای وریفوکال را ترجیح می‌دهند. در طول زمان، تنظیم میدان دید دوربین مداربسته با Varifocal، آسان‌تر است. می‌توان تصویر را به گونه‌ای تغییر داد که زاویه‌ی جدیدی به‌دست‌آید.

 

مطالب مرتبط: سرعت شاتر دوربین مداربسته

 

کاربردی و هزینه لنز دوربین های Fix و Varifocal

امکان تغییر زاویه دید در لنز ثابت وجود ندارد و نیاز به نصب چند دوربین مداربسته ثابت را ایجاد می‌کند. اکثر اوقات از وریفوکال استفاده می‌کنیم، زیرا به ما انعطاف‌پذیری بیشتری هنگام نصب می‌دهد و به‌سادگی می‌توانیم نیازهای مشتری را برآورده سازیم.

تمام آن‌ها لنزهای Varifocal هستند تا بتوان از ویژگی فوکوس خودکار بهره برد. این لنزها در سطح خرده‌فروشی باعث تغییر طراحی داخلی فروشگاه براساس نیاز بازار می‌شود. با افزایش مدام هزینه‌های نیروی انسانی، باعث کاهش هزینه این لنز دوربین مداربسته‌های وریفوکال و موتورایز می‌شوند. وریفوکال‌ها در سالن‌ها و محیط‌های بزرگ خرده‌فروشی به‌کار می‌آیند.

 

مطالب مرتبط: دیافراگم دوربین مداربسته

 

جمع بندی

در پایان این مطلب با لنز دوربین مداربسته و انواع آن آشنا شده و دانستیم که این لنزها متفاوت هستند. لنزهای دوربین مدار بسته نیازمند دانش و مهارت است و بایستی این فرایند را به تیمی متخصص و مجرب سپرد. چنانچه شما هم قصد به کاربردن لنز دوربین های مدار بسته به صورت دقیق را دارید، می‌توانید این پروسه را به تیم خدمات دوربین مدار بسته بسپارید. قیمت انواع لنز دوربین مداربسته اغلب بسیار به‌صرفه است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. شما می‌توانید صفحه ما را در اینستاگرام، تلگرام و لینکدین دنبال کرده و یا با شماره‌های زیر تماس حاصل کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *