تفاوت دستگاه ضبط کننده dvr و nvr چیست؟

تفاوت dvr و nvr

در سیستم‌های نظارتی تصویری، ضبط، پردازش و ذخیره‌ی داده‌ها و تصاویر از اهمیت بالایی برخوردارند. بنابراین قبل از تنظیم یک سیستم نظارت تصویری لازم است که یک دستگاه DVR یا NVR جهت ضبط و ذخیره‌ی اطلاعات، تهیه کنید. برای انتخاب یکی از محصولات دستگاه ضبط کننده متناسب با سیستم نظارتی، باید تفاوت بین dvr و nvr را بدانید. به همین جهت در این مقاله سعی داریم شما را با تفاوت dvr و nvr و کارکرد تفاوت دستگاه های dvr و  NVR  آشنا کنیم.

 

دستگاه nvr چیست؟

NVR مخفف کلمه Network Video Recorder یا ضبط‌کننده ویدئویی شبکه است و با نام دستگاه ضبط‌کننده تحت شبکه نیز شناخته می‌شود. دستگاه NVR برای ضبط و مدیریت تصاویر در سیستم مداربسته تحت شبکه استفاده می‌شود. وظیفه آن علاوه بر ذخیره و مدیریت تصاویر، پردازش تصویر و ارائه‌ی قابلیت‌های ویژه است. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به قابلیت تشخیص چهره دوربین مداربسته، تشخیص نفوذ، شمارش افراد در دوربین مداربسته و… اشاره کرد.

عملکرد دستگاه‌های NVR در سیستم مداربسته مشابه سرورهای کامپیوتری است. دستگاه NVR داده‌های ویدئویی که توسط دوربین مداربسته تحت شبکه (IP) ایجاد یا رمزگذاری شده است، را ضبط می‌کند. دوربین های مداربسته‌ تحت شبکه‌ای به 2 دسته تقسیم می‌شوند:

PoE: دوربین‌های ip با تکنولوژی پی او ای که سیمی هستند و از اترنت یا کابل شبکه برای تامین برق و دیتا در آنها استفاده می‌شود.

وایرلس یا بیسیم: دوربین‌های مداربسته وایرلس تحت شبکه‌ی که به صورت بی‌سیم و با Wifi به شبکه متصل می شوند. این نوع دوربین مداربسته معمولاً برای تامین برق به منبع تغذیه نیاز دارد.

 

تفاوت nvr و dvr و تعریف دستگاه ضبط کنندهnvr

 

کارکرد دستگاه NVR

سیستم‌های نظارت تصویری NVR، تصاویر را روی دوربین مداربسته پردازش می‌کنند؛ بنابراین از نظر  تفاوت dvr و nvr، دوربین مداربسته‌های موجود در سیستم‌های NVR بسیار مقاوم‌تر از دوربین مداربسته مورداستفاده در سیستم‌های DVR هستند. این سیستم‌ها از دوربین مداربسته تحت شبکه (IP) استفاده می‌کنند.

هر دوربین مداربسته IP، شامل یک چیپست (Chipset) است که قادر به پردازش و انتقال داده‌های ویدیویی به دستگاه ضبط‌کننده می‌باشد. (بر خلاف دوربین‌های مداربسته‌ی آنالوگ، دوربین‌های مداربسته IP معمولا از قابلیت ضبط و انتقال صدا برخوردارند.) همچنین به دلیل دریافت سیگنال‌های صوتی توسط کابل‌های دوربین مداربسته IP، تمامی این دوربین مداربسته‌ها دارای میکروفن بوده، امکان دریافت صدا را دارند. هرچه دوربین‌های مداربسته IP (تحت شبکه) از سخت‌افزاری‌های قوی‌تری بهره‌مند باشند، دارای فناوری‌های هوشمند و تجزیه تحلیلی بیشتری خواهند بود.

سیستم‌های تحت شبکه برای انتقال داده‌ها از کابل‌های CAT6 و CAT5 استفاده می‌کنند. به طور کلی تفاوت dvr و nvr این است که سیستم‌های NVR از سیستم‌های DVR منعطف‌تر هستند چرا که دوربین‌ها لزوما به صورت فیزیکی به دستگاه‌ها متصل نمی‌شوند و فقط باید در یک شبکه قرار بگیرند. ضبط‌کننده‌های NVR یک سیگنال دیجیتال را از دوربین‌های مداربسته دریافت می‌کنند و ویدیوها را با همان وضوح ضبط‌شده، ذخیره می‌کنند.

 

مزایای سیستم های امنیتی NVR

ضبط فیلم های با کیفیت:

دستگاه‌های ضبط‌کننده ویدیوهای شبکه‌ای (NVR) با دوربین مداربسته‌های تحت شبکه (IP) هم‌پوشانی دارند و تصاویری با 2 مگاپیکسل تا 12 مگاپیکسل (یا بالاتر) ارائه می‌دهند.

کابل کشی آسان:

دوربین مداربسته‌های تحت پوشش NVR از طریق شبکه بی‌سیم WiFi قابل راه‌اندازی می‌باشند. با استفاده از قابلیت POE برق و داده‌ها از طریق یک کابل شبکه (کابل اترنت) به دوربین مداربسته‌ها انتقال داده می‌شود.

نصب و راه اندازی راحت:

از نظر تفاوت dvr و nvr، برخلاف دستگاه DVR، می‌توانید NVR را تقریبا در هر جایی ( تا جایی که شبکه در دسترس باشد) قرار دهید.

دسترسی و استفاده آسان:

برای دسترسی به دوربین مداربسته از طریق تلفن همراه تنها باید UID (شماره شناسایی منحصر به فرد) ضبط‌کننده شبکه و رمز عبور آن را از طریق برنامه دوربین مداربسته NVR وارد نموده و آن را به آسانی روشن و استفاده کنید.

استفاده از پهنای باند کمتر:

سیستم مداربسته NVR برای ضبط و ذخیره ویدیوها نیازی به اینترنت ندارد و امکان دسترسی کاربر، از راه دور را دارد. این سیستم‌ها داده‌ها به صورت جریان صوتی- تصویری، متناسب با کاربری و با استفاده از شبکه ارائه می‌دهند. بنابراین سیستم NVR پهنای باند شبکه خانگی را مصرف نمی‌کند.

 

DVR چیست؟

DVR مخفف Digital Video Recorder؛ ضبط‌کننده ویدئویی دیجیتال است. ذخیره‌سازی تصاویر و داده‌ها در سیستم دوربین مداربسته آنالوگ یا آنالوگ HD با به‌کارگیری دستگاه DVR صورت می‌گیرد. دستگاه DVR سیگنال‌های ویدیویی را از دوربین مداربسته دریافت کرده، پس از تبدیل آن به داده‌های دیجیتال، اطلاعات را ذخیره می‌کند.

در دستگاه DVR از یک قطعه سخت افزاری برای پردازش و ذخیره فیلم استفاده شده است. راه اندازی چنین سیستمی نیازمند کابل‌کشی مستقیم از دوربین مداربسته‌ها به دستگاه ضبط‌کننده است.

 

تفاوت nvr و dvr و تعریف دستگاه ضبط کننده دوربین مداربسته dvr

 

کارکرد دستگاه DVR

دوربین مداربسته‌های مورداستفاده در سیستم‌های امنیتی DVR، دوربین مداربسته‌های آنالوگ و آنالوگ HD می‌باشند. این سیستم‌های ضبط‌کننده، به لحاظ قیمت بسیار به صرفه‌تر از سیستم امنیتی تحت شبکه هستند. اما دستگاه‌های DVR انعطاف‌پذیری کمتری جهت استفاده از انواع دوربین مداربسته‌ها دارند.

در سیستم DVR، دوربین مداربسته‌ها، امواج آنالوگ را به ضبط‌کننده منتقل می‌کنند. سپس عملیات پردازش تصاویر صورت می‌گیرد. البته DVRهای جدید امکان ارسال تصاویر بر بستر اینترنت را نیز دارند. از لحاظ تفاوت dvr و nvr، مزایای کارکرد DVR، پیچیدگی کمتری نسبت به سیستم NVR می‌باشد. برای استفاده از دستگاه‌های DVR، کاربر باید هر دوربین مداربسته را مستقیما به ضبط‌کننده متصل کند.

دستگاه DVR برق دوربین مداربسته‌ ها را تامین نمی‌کند؛ بنابراین برق مورد نیاز برای اتصال هر دوربین مداربسته، به وسیله‌ی یک تقسیم‌کننده مجزا، تامین می‌شود. در سیستم DVR، اطلاعات حاصله به وسیله‌ی کابل کواکسیال مستقیما به دستگاه ضبط منتقل شده و پس از ضبط‌شدن، پردازش می‌شوند.

 

مطالب مرتبط: دانلود نرم افزار ریست پسورد dvr

 

معایب سیستم های امنیتی dvr

کابل کشی دشوار :

برای نصب دوربین مداربسته به دو کابل احتیاج است؛ یکی برای انتقال برق و دیگری برای انتقال صدا و تصویر. از طرفی اگر بخواهید دوربین مداربسته آنالوگ را در مکان‌هایی خارج از دسترسی کابل کواکسیال وصل کنید، سیم کشی‌های متعددی موردنیاز می‌باشد.

کیفیت پایین تصویر:

با وجود پیشرفت تکنولوژی، کیفیت تصویر ارائه شده توسط دوربین مداربسته‌های آنالوگ به اندازه‌ی کافی بهبود نیافته. هرچند برخی از دوربین مداربسته‌های MPX قادر به ضبط ویدیوها با کیفیت بالایی می‌باشند، ولی قیمت این دوربین مداربسته‌ها حتی از دوربین مداربسته‌های تحت شبکه بالاتر است.

هزینه نگهداری بالا :

سیستم آنالوگ سیگنال را از طریق کابل کواکسیال انتقال می‌دهد و در صورتی که در معرض محیط‌هایی آسیب پذیر مانند باران یا باد قوی قرار بگیرد؛ با گذشت زمان آسیب می‌بیند. برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی دستگاه، باید هزینه کابل‌کشی بسیاری را متحمل شوید.

 

تفاوت دستگاه های dvr و nvr چیست؟

نوع اتصالات، کاربردها و قیمت از مهمترین تفاوت dvr و nvr هستند. در موارد زیر به طور مختصری توضیح داده است. جهت اطلاعات بیشتر به صفحه مطلب ” دستگاه ضبط کننده دوربین مداربسته و انواع ” آن مراجعه نمایید.

نوع اتصال:

همانطور که گفتیم برای نصب و راه اندازی دوربین مداربسته‌های تحت سیستم DVR، از کابل کواکسیال استفاده می‌شود. از آنجا که کابل کواکسیال برق دوربین را تامین نمی‌کند، به دو کابل مجزا برای انتقال برق و اطلاعات تصویری نیاز است. این کابل‌ها در انتها جدا می‌شوند تا عملکردهای جداگانه‌ای ارائه دهند. به این ترتیب، لازم است شما دستگاه ضبط DVR خود را نزدیک پریز برق نصب کنید.

در حالی که در سیستم NVR این عملیات به وسیله‌ی یک کابل مشترک انجام شده. همچنین به دلیل تحت شبکه‌بودن این سیستم، در هرجایی که شبکه وجود داشته باشد، امکان دسترسی به اطلاعات حاصل از دوربین مداربسته را خواهید داشت. کیفیت تصویری که توسط کابل کواکسیال انتقال داده می‌شود، بعد از حدود ۹۰ متر کاهش می‌یابد.

کابل کواکسیال را حتما باید با کیفیت بالا تهیه کرد؛ زیرا کابل با کیفیت پایین نیز موجب از بین رفتن سیگنال در فواصل کوتاه‌تر می‌شود. کابل‌های کواکسیال از صدا پشتیبانی نمی‌کنند و فقط تعداد کمی از دوربین مداربسته‌هایی که صوت را ضبط می‌کنند، را می‌توان به DVR وصل کرد. با این وجود سیستم DVR دارای تعداد محدودی درگاه ورودی صوتی است.

عملکرد دستگاه های ضبط کننده DVR و NVR:

دستگاه‌های DVR سیگنال‌های ویدئویی را رمزگذاری و ذخیره می‌کند، در حالی که NVR ویدئویی را که دوربین مداربسته‌های IP رمزگذاری کرده‌اند، را ذخیره می‌کند. دوربین مداربسته آنالوگ بسیاری از ویژگی‌های پیشرفته دوربین مداربسته IP را پشتیبانی نمی‌کنند. دستگاه NVR هر دوربینی با هر کیفیتی را پشتیبانی می‌کند. در حالی که دستگاه DVR فقط برخی از کیفیت‌ها را پشتیبانی می‌کند. ( در مشخصات آن در دیتاشیت ذکر شده است.)

پیش‌تر، تنها راه اتصال دوربین مداربسته‌ها به دستگاه ضبط‌کننده NVR از طریق سوییچ بود. سوئیچ‌ها می‌توانند PoE نیز باشند؛ در این صورت برق اجزای سیستم مداربسته با اتصال به سوئیچ تأمین می‌شود. بعد از مدتی تولیدکنندگان دوربین مداربسته سوئیچ را روی NVR طراحی کردند؛ به عبارت دیگر پورت PoE در NVR تعبیه شد. از آن به بعد با تهیه این مدل NVRها، نیاز به خرید سوئیچ PoE کمتر شد. در حالی که در DVR چنین امکانی وجود ندارد. جهت اطلاعات بیشتر یه صفحه مطلب ” تکنولوژی PoE در دوربین مداربسته چیست؟ ” مراجعه کنید.

تفاوت dvr و nvr در تعیین قیمت:

تفاوت dvr و nvr این است که دستگاه‌های NVR به دلیل بهره‌مندی از قابلیت‌های هوشمند، پردازنده‌های قوی‌تر، فناوری‌های به روزتر و به‌طورکلی به دلیل کاربردهای تخصصی گران‌تر از ضبط‌کننده‌های DVR می‌باشند. درواقع دوربین مداربسته‌های تحت شبکه نیز قیمت بالاتری نسبت به دوربین‌های مداربسته آنالوگ دارند. در صورتی که انتظارات کاربر از دستگاه ضبط‌کننده زیاد و تخصصی نباشد، استفاده از دستگاه‌های DVR مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

 

تفاوت nvr و dvr براساس قیمت، کاربردی و نوع اتصالات

 

جمع بندی

تا اینجا درباره تفاوت دستگاه های dvr و nvr و مزایا و معایب و کاربردهای هر کدام از دستگاه‌ها گفتیم. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید با تیم برنا بنیان ارتباط کنید. جهت مشاوره دوربین مداربسته و خدمات نصب و تعمیر انواع دوربین های مدار بسته از طریق راه‌های ارتباطی تماس، چت واتساپ و یا شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام یا تلگرام با ایشان صحبت کنید. آیکن‌های اشتراک گذاری زیر را برای دوستانتان ارسال کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *