تفاوت سیستم های اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر

تفاوت سیستم های اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر چیست

سیستم اعلام حریق، سیستمی امنیتی در مقابل آتش است. این سیستم مجموعه‌ای از قطعات الکترونیکی مثل کنترل پنل، دتکتورها، آژیر و… است که وظیفه آشکارسازی دود را برعهده داشته و از طریق آژیر و فلاشر اعلام می‌کنند. مرسوم‌ترین سیستم اعلام حریق در دو نوع متعارف و آدرس پذیر وجود دارند که در ادامه تفاوت اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر را بررسی خواهیم کرد.

سیستم اعلام حریق در مکان‌های مختلف از جمله ساختمان‌های کوچک و بزرگ اداری، مسکونی، فروشگاه‌ها و… به کار می‌رود. شما می‌توانید با مشاوران ما تماس حاصل کرده و از خدمات سیستم اعلام حریق بهره‌مند شوید.

امروزه با انواع سیستم اعلام حریق از جمله متعارف و آدرس پذیر رو به رو هستیم که هر کدام از آن‌ها دارای عملکرد خاص و منحصر به فرد می‌باشند. در این مقاله به انواع سیستم اعلام حریق و مزایا و معایب هر کدام از آن و تفاوت سیستم اعلام حریق متعارف با آدرس پذیر می‌پردازیم.

 

تفاوت اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر

در مطالب فوق ویژگی‌ها، مزایا، معایب و تفاوت سیستم اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر را مورد بررسی قرار دادیم. تفاوت اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر در عملکرد و نحوه نشان‌دادن شستی فعال شده یا دتکتور است. به صورتی که در سیستم‌های آدرس‌پذیر می‌توان به طور دقیق، محل حریق را شناسایی کرد. در صورتی که در سیستم‌های متعارف تنها امکان شناسایی زون مربوطه وجود دارد.

 

معرفی تفاوت اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر

 

دتکتور گاز مونوکسید کربن، پنل مرکزی، آژیرها، شستی اعلام حریق، بیم دتکتور و دتکتور حرارتی و دودی از جمله اجزای سازنده سیستم اعلام حریق هستند. تجهیزات اعلام حریق آدرس پذیر، با استفاده از یک آدرس منحصر به فرد در پنل مشخص می‌شوند. ولی تجهیزات اعلام حریق متعارف در زون‌های اعلام حریق تعریف می‌شوند.

 

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

از سیستم آدرس پذیر در ساختمان‌های بزرگ استفاده می‌شود و هر دستگاه متصل، آدرس منحصر به فرد دارد که به دستگاه مرکزی متصل می‌باشد. این مسئله باعث می‌شود تا محل دقیق آتش که از طریق پنل‌های سیستم اعلام حریق که در ورودی‌های ساختمان‌ها نصب می‌شوند، تشخیص داده شود. پنل این سیستم، قابلیت اضافه نمودن تجهیزات را دارد. از این رو تفاوت اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر مشخص است.

مزایا: سیستم آدرس پذیر محل دقیق آتش سوزی، آلارم‌های کاذب و خطاهای مدار را شناسایی نموده و دارای ظرفیت بالایی می‌باشد. سیستم آدرس پذیر نه تنها قابلیت‌های بیشتری نسبت سیستم متعارف دارد، بلکه هزینه نصب آن نسبت به سیستم متعارف ارزان‌تر بوده و کابل‌کشی کمتری دارد.

معایب: قیمت سیستم آدرس پذیر و تجهیزات آن نسبت به متعارف بیشتر بوده و روش نصب اعلام حریق و راه اندازی سیستم اعلام حریق و فعال‌سازی آن به زمان بیشتری نیاز دارد.

اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره سیستم‌های اعلام حریق و دریافت خدمات در این حوزه هستید، از طریق تلگرام با ما همراه باشید.

 

تفاوت سیستم های آدرس پذیر و اعلام حریق متعارف

 

سیستم اعلام حریق متعارف

تفاوت اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر این است که در سیستم اعلام حریق متعارف، مکانیزمی برای تشخیص محل دقیق حریق وجود ندارد. در این سیستم، تنها ناحیه کلی حریق مشخص می‌شود و معمولا در ساختمان‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه مجازی اینستاگرام مراجعه کنید و با ما همراه باشید.

مزایا: این سیستم نسبت به سایر دستگاه‌ها از قیمت پایین‌تری برخوردار بوده و استفاده از آن بسیار آسان است. به همین دلیل برای ساختمان‌های کوچک تا متوسط، ایده آل می‌باشد.

معایب: آتش و حرارت در این سیستم، تنها در زون مشخص شده و محل دقیق آن معلوم نمی‌شود. از تفاوت سیستم های آدرس پذیر و متعارف می‌توان به کابل‌کشی آن ها اشاره کرد. این سیستم نسبت به سیستم آدرس پذیر به کابل‌کشی بیشتری احتیاج دارد. از این رو نصب این سیستم‌ها زمان‌بر و دشوارتر است.

هر دو نوع سیستم حریق متعارف و آدرس پذیر به پنل مرکزی متصل می‌شوند. بزرگ‌ترین تفاوت اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر این است که در آدرس پذیر مشخص می‌شود که چه دستگاهی فعال شده است. از این رو می‌توان محل دقیق آتش‌سوزی را شناسایی کرد. برای مشاوره دریافت اطلاعات در این باره می‌توانید از طریق تماس با برنابنیان با ما در ارتباط باشید.

 

تفاوت سیستم اعلام حریق متعارف با آدرس پذیر

 

انتقال اطلاعات

برای ارسال اطلاعات در سیستم اعلام حریق آدرس پذیر، از تکنولوژی دیجیتال استفاده می‌شود. در این سیستم، پیام‌ها به صورت کد باینری ارسال شده که این کد از طریق تغییرات ولتاژ در دستگاه‌های سیگنال تولید می‌شود. برای تبدیل تغییرات به کد باینری قابل انتقال، از یک رایانه کوچک استفاده می‌کنند. طراحی این سیستم به گونه‌ای است که می‌تواند اطلاعات گسترده‌ای را به پنل مرکزی ارسال کند.

تفاوت اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر این است که در سیستم متعارف برای ارسال اطلاعات از دستگاه به پنل مرکزی، از جریان الکتریکی استفاده می‌شود.در این سیستم امکان شناسایی دقیق مکان آتش‌سوزی وجود ندارد، اما با ناحیه‌بندی ساختمان به مناطق جداگانه، می‌توان محل وقوع را محدود کرد. برای مشاوره دریافت اطلاعات در این باره می‌توانید از طریق تماس با برنابنیان با ما در ارتباط باشید.

 

جمع بندی

 سیستم‌های اعلام حریق اطلاعات ارزشمند و مهمی را جهت حفظ اموال و اشخاص، در اختیار قرار می‌دهند. بنابراین سیستم اعلام حریق را باید متناسب با شرایط ساختمان انتخاب کرد. تفاوت اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر در نحوه منتقل‌کردن سیگنال از دستگاه و تجهیزات متصل برای برقراری ارتباط با کنترل پنل مرکزی می‌باشد. علاوه بر آن در سیم‌کشی و نحوه راه‌اندازی که بسیار حساس بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است، با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

برای مشاوره با متخصصان و کسب اطلاعات بیشتر درباره برنابنیان می‌توانید به سایت مراجعه کنید و اطلاعاتی درباره سیستم حریق و تفاوت اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر به دست آورید و از خدمات ارائه شده، بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *