انواع رزولوشن دوربین مداربسته

رزولوشن دوربین مداربسته

فرقی نمی‌کند از دوربین مداربسته آنالوگ استفاده کنید یا دیجیتال، لازم است که از نحوه‌ی کارکرد این دوربین مداربسته‌ها اطلاع کافی داشته باشید. همواره عملکرد تصویربرداری دوربین مداربسته بر روی دو مقیاس متمرکز است: وضوح تصویر و عمق میدان. تولیدکنندگان سیستم‌های نظارت تصویری همواره در پی بهبود وضوح تصویر (رزولوشن) هستند. منظور از رزولوشن دوربین مداربسته تراکم پیکسل‌هایی است که در یک نمایشگر وجود دارد. در حال حاضر فرمت‌های رزولوشن تصویر شامل 1.3، 2، 2.3، 3، 5، 6 و 8 مگاپیکسل می‌باشد. در ادامه توضیحاتی در مورد این فرمت‌ها و انواع رزولوشن دوربین مداربسته تصویر ارائه خواهیم داد.

 

رزولوشن دوربین مداربسته چیست؟

همانطورکه گفتیم، رزولوشن تصویر بیانگر تعداد پیکسل‌های تصویر بوده که در واقع معیار اندازه‌گیری وضوح تصویر می‌باشد. رزولوشن با دو عدد نشان داده می‌شود، به عنوان مثال 2048 * 1536 که عدد اول معرف تعداد پیکسل‌ها در عرض و عدد دوم نشان دهنده‌ی تعداد پیکسل‌ها در طول است. حاصل ضرب این دو عدد حدود 3 میلیون پیکسل می‌باشد؛ بنابراین می‌گوییم رزولوشن آن 3 مگاپیکسل است.

 

نام

عرض

(تعداد پیکسل‌های افقی)

ارتفاع

(تعداد پیکسل‌های عمودی)

تعداد کل پیکسل‌ها
1MP/720P 1280 720 921600
1.3MP 1280 1024 1310720
2MP/1080P 1920 1080 2073600
2.3MP 1920 1200 2304000
3MP 2048 1536 3145728
5MP 2560 1920 4915200
6MP 3032 2008 6088256
8MP 3264 2448 7990272

 

رزولوشن دوربین مداربسته آنالوگ

دوربین مداربسته آنالوگ، به نسبت دوربین مداربسته های AHD قدیمیتر بوده و کیفیت تصویر آنها پایین‌تر است. در سیستم‌های آنالوگ، رزولوشن بر حسب خط تلویزیونی یا TVL بیان می‌شود که شامل تعداد خطوط عمودی‌ای که در یک مانیتور ظاهر می‌شوند، می‌باشد. هرچه تعداد این خطوط بیشتر باشد، وضوح دوربین هم بیشتر خواهد بود.

کیفیت این دوربین مداربسته‌ها معمولا 420 tvl ،520 tvl و یا 600 tvl است. اندازه‌گیری وضوح تصویر در دوربین مداربسته آنالوگ، به وسیله جدول EIA انجام می‌شود. به این صورت که، اعداد و یا خطوط را بر روی جدول EIA مشخص کننده ی کیفیت تصویر دوربین مداربسته است. انتقال سیگنال نیز به وسیله کابل کواکسیال صورت می‌گیرد.

محاسبه‌ی رزولوشن دوربین مداربسته آنالوگ با این فرمول انجام می‌شود: TVlines افقی * TVlines عمودی. بر اساس فرمول بالا، بالاترین میزان وضوح تصویر (رزولوشن) در دوربین مداربسته برابر با مقادیر زیر است که به اصطلاح به آن، رزولوشن D1 گفته می‌شود: D1: 720*576 TVL.

هیچ دوربین مداربسته آنالوگی قادر به ارائه‌ی تصویر با رزولوشنی بالا از D1 نیست. دستگاه DVR آنالوگی‌ها نمی‌تواند تصویری بالاتر از کیفیت D1 ضبط کند. از فرمت‌های رایج برای نمایش سیستم‌های تلویزیونی می‌توان به این موارد اشاره کرد: رزولوشن 4CIF، رزولوشن CIF، رزولوشن QCIF و رزولوشن 2CIF که کیفیت تصویر در تمامی این فرمت‌ها کمتر از D1 می‌باشد. اما امروزه با گسترش فناوری AHD شرکت‌های تولید دوربین مداربسته توانسته‌اند به رزولوشن‌های بالاتر، از 2MP تا 8MP برسند.

 

مطالب مرتبط: سرعت شاتر دوربین مداربسته

 

رزولوشن دوربین مداربسته IP

دوربین مداربسته تحت شبکه (IP) ، تصویر را روی بستر اینترنت انتقال می‌دهند و رزولوشن تصویری تا 50 مگاپیکسل را پوشش می‌دهند. پس برای اماکن حساس بهتر است از این نوع دوربین مداربسته استفاده شود.

 

مگاپیکسل در دوربین مداربسته

با پیشرفت علم و تکنولوژی دوربین مداربسته نیز دستخوش تغییراتی اساسی شد و کیفیت دوربین مداربسته‌ها از TVL به مگاپیکسل ارتقاء یافت. مگاپیکسل به تعداد نقطه‌های موجود در یک قاب تصویر گفته می‌شود و هرچقدر تعداد این نقطه‌ها بیشتر باشد، کیفیت تصویر با وضوح بیشتری دیده می‌شود. هر نوع دوربین مداربسته‌ای که دارای رزولوشنی بیش از یک میلیون پیکسل باشد، یک دوربین مداربسته مگاپیکسل محسوب می‌گردد.

 

مطالب مرتبط: میزان برد دوربین مداربسته

 

انواع رزولوشن دوربین مداربسته

 

انواع رزولوشن دوربین مداربسته

 

رزولوشن 1 مگاپیکسل ( 720p)

High Defenition و یا به اختصار HD به معنی کیفیت بالا می‌باشد. رزولوشن ۷۲۰*۱۲۸۰ پیکسل را HD و یا 720p می‌نامند. این رزولوشن دوربین مداربسته تقریبا برابر با 1 مگاپیکسل است. رزولوشن 1 مگاپیکسل کم‌ترین رزولوشنی است که یک دوربین مداربسته تحت شبکه (IP) می‌تواند داشته باشد.

 

رزولوشن 2 مگاپیکسل (1080p)

همانطور که در جدول بالا هم مشخص است، Full HD بیانگر رزولوشن ۱۰۸۰x۱۹۲۰ پیکسل می‌باشد و از نظر مگاپیکسلی نیز معادل با 2 مگاپیکسل است.

 

رزولوشن 3 مگاپیکسل

رزولوشن سه مگاپیکسل برابر با ۲۰۴۸*۱۵۳۶ پیکسل می‌باشد. دوربین مداربسته با رزولوشن 3 مگاپیکسل می‌تواند تصاویر با کیفیت بسیار مناسب به نمایش بگذارد. همچنین از امکان مشاهده جزئیات دقیق در زوم‌های بالا در تصاویر نیز برخوردار می‌باشد.

 

رزولوشن 5 مگاپیکسل

رزولوشن پنج مگاپیکسل برابر با ۲۵۳۶*۱۹۲۰ پیکسل است. دوربین مدار بسته با رزولوشن 5 مگاپیکسل می‌تواند تصاویری با کیفیت بسیار بالا به نمایش بگذارد. زمانی که رزولوشن تصویر افزایش می‌یابد، دوربین مدار بسته به زمان بیشتری برای تجزیه و تحلیل تصویر نیاز دارد. به همین دلیل گاهی به علت محدودیت قدرت پردازش با افزایش رزولوشن دوربین مداربسته مجبور می‌شوند تعداد فریم‌ها را کاهش دهند. این موضوع باعث افزایش قیمت این دوربین می‌شود.

 

رزولوشن 4k یا هشت مگاپیکسل

رزولوشن 4k برابر با ۳۸۴۰*۲۱۶۰ پیکسل است. دوربین مداربسته‌های دارای این کیفیت تصویر، اخیرا به بازار آمده‌اند. کیفیت تصویر 4k در واقع برابر با 8 مگاپیکسل است. برای مشاهده تصاویر با رزولوشن 4k باید هم دستگاه ضبط و هم نمایشگرهای مورداستفاده نیز 4k باشند.

 

جمع بندی

این مقاله درباره انواع رزولوشن دوربین مداربسته گفتیم. هر سوال دارید با تیم شرکت برنا بنیان از طریق تماس یا شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام یا تلگرام ارتباط کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *