امنیت دوربین مدار بسته چیست و نکات مهم آن کدام است؟

امنیت دوربین مدار بسته

در کنار تلاش‌هایی که برای جلوگیری از هک شدن دوربین مدار بسته صورت می‌پذیرد، امنیت دوربین مدار بسته نیز در سال های اخیر پیشرفت‌های فناورانه قابل توجهی داشته است. این توسعه نه تنها در امنیت دوربین مداربسته بوده، بلکه در توانایی ارتباط با سایر فناوری‌ها نیز به چشم می‌آید. ادامه مطلب به موضوع امنیت دوربین مدار بسته و امنیت فیزیکی و جلوگیری از هک شدن دوربین مدار بسته می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

امنیت دوربین مداربسته و نکات مهم آن

دوربین مدار بسته به نوبه خود یک عامل بازدارنده است. همانطور که  فناوری‌ها و نرم‌افزارهای ذخیره‌سازی برای تجزیه و تحلیل ویدیویی مانند سیستم ویدیوی هوشمند دوربین مداربسته ، کارآمدتر شده‌اند، امنیت دوربین مدار بسته بهینه‌تر می‌شود. با نصب دوربین در فضای باز امنیت ویدیویی از طریق دو راهبرد اصلی به حفظ ایمنی مکان‌ها کمک می‌کند:

  1. نظارت آنلاین و همیشگی بر محیط کار و موسسات، امکان کشف تهدیدات و تصمیم گیری سریع را به مدیران می‌دهد.
  2. با استفاده از سوابق و آرشیو موجود تمامی اتفاقات رخ داده قابل بررسی است.

در هر دو حالت، فیلم ها باید به صورت کاملا تضمین شده، ذخیره شده باشد تا برای دسترسی‌های احتمالی آینده نگهداری شود. همچنین دو راهبرد مهم برای ذخیره فیلم دوربین‌های مدار بسته وجود دارد:

  1. فضایی در محل حافظه
  2. در فضای ابر

آیا ارتباطی بین نصب دوربین در فضای باز و فضای ذخیره سازی وجود دارد؟ به طور کلی فضای ذخیره‌سازی محلی در حافظه مرکزی NVR یا حافظه DVR است. امروزه فضای دیگری موسوم به ذخیره‌سازی ابر برای ضبط فیلم دوربین امنیتی وجود دارد که در آن فیلم‌ها به وسیله شبکه به فضای ابر منتقل می‌شود. هر کدام از این دو روش دارای مزایا و معایبی هستند، که باعث شده است تا برخی کاربران از راه حل ابری ترکیبی استفاده کنند. اگر دوست دارید جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه فیلم دوربین مداربسته داهوا چگونه پاک می شود؟ مراجعه نمایید.

 

امنیت دوربین مدار بسته و نکات مهم آن

 

امنیت فیزیکی دوربین مدار بسته چگونه است؟

امنیت دوربین مدار بسته به مانند دیگر ابزارها توسط عوامل مختلفی تهدید می‌شود. نمونه‌هایی از تهدیدات فیزیکی عبارتند از: رویدادهای طبیعی، شرایط محیطی و اقدامات تخریبی عمدی. گاهی رعایت برخی نکات ساده می تواند در عین کم هزینه بودن امنیت فیزیکی دوربین مدار بسته را تضمین کند، از جمله:

  1. برای جلوگیری از بریده شدن کابل‌های دوربین آن‌ها را از طریق لوله‌های خرطومی یا داکت عبور دهید.
  2. افزایش ارتفاع نصب
  3. نصب دوربین‌ها در مسیری که با یکدیگر همپوشانی داشته باشند.
  4. به طور کلی آنها را در مکانی قرار دهید که به راحتی در دسترس نباشد.
  5. می‌توان آنها را با سیم خاردار پوشاند تا خراب کردن یا سرقت آن برای کسی آسان نباشد.
  6. برای داشتن یک لایه ضد سرقت برای امنیت دوربین مدار بسته می‌توان یک پوشش الکتریکی به آن اضافه کرد.

ویدیوی یک دقیقه ای زیر نکاتی قبل از نصب دوربین جهت امنیت فیزیکی خلاصه شده را ببینید.

 

 

جلوگیری از هک شدن دوربین مدار بسته چیست؟

به طور نسبی در حوزه جلوگیری از هک شدن دوربین مدار بسته، دوربین‌های نوع سیمی نسبت به انواع بی سیم کمتر هک می شوند. در دوربین های سیمی، هکرها نیاز به دسترسی فیزیکی به سیستم دوربین دارند. این عمل در صورتی که امکان دسترسی به روتر یا واحد ثبت و ذخیره فیلم وجود داشته باشد، قابل انجام است. از سوی دیگر از طریق دستگاه هایی که از نظر شبکه نا امن هستند نیز می تواند امنیت دوربین مدار بسته با خطر مواجه شود.

البته امروزه باور اینکه دوربین های مدار بسته از نوع سیمی قابلیت هک شدن را ندارند توهمی بیش نیست. دوربین‌های وایرلس یا بی‌سیم از طریق دسترسی ساده به شبکه آسیب ‌پذیرتر هستند، ولی می‌توان این چالش را برای دوربین‌های سیمی نیز تصور کرد. اگر دوربین مدار بسته ای که استفاده می‌کنید قابلیت دسترسی از راه دور دارد، پس یعنی از هر جایی به آن امکان دسترسی وجود خواهد داشت.

 

امنیت دوربین مدار بسته و جلوگیری از هک شدن دوربین مداربسته

 

هک شدن و تهدید امنیت دوربین مداربسته به سادگی قابل تشخیص نیست، ولی با تغییراتی در تنظیمات یا فعالیت های غیرمعمول شاید به این معنی باشد که شخصی به صورت غیرمجاز به دوربین دسترسی دارد. مواردی که می تواند نشانه هک شدن باشد عبارت است از:

  • عدم دسترسی کاربر به دوربین مدار بسته اولین نشانه هک شدن احتمالی است.
  • چنانچه اکانت‌های کاربر عمل نکرده یا تصویری توسط دوربین ارسال نمی‌شود، امکان غیر فعال شدن از راه دور دستگاه می‌رود.

البته قبل از قطعی‌شدن هک دوربین، احتمال بروز عیب‌های فیزیکی را رد نکنید. تغییرات احتمالی در اکانت ورودی، جابجایی سهوی لنز، و دیگر تنظیمات نیز ممکن است نشان‌دهنده دسترسی شخص دیگری و به خطر افتادن امنیت دوربین مدار بسته باشد.

 

جمع بندی

در پایان نقدی بر امنیت دوربین مدار بسته باید گفت، بر اساس نیاز، ترجیحات و منابع فردی کاربر چند مولفه برای ذخیره فایل‌های دوربین‌های مدار بسته وجود دارد. این دوربین‌ها برای ضبط ویدیو بر روی نوارهای VHS یا DVD استفاده می‌شوند، اما این گزینه‌ها با روش‌های مدرن‌تر جایگزین شده‌اند.

 

امنیت دوربین مداربسته و نصب دوربین در فضای باز

 

دوربین‌های مدار بسته برای ایمنی محیط زندگی عالی هستند، ولی نیاز به مکان مناسبی برای نصب دارند. از آنجا که ارزش همه خانه‌ها یکسان نیستند، لیکن دارایی هر کس شایسته محافظت است، پس امنیت دوربین مدار بسته به عنوان ابزاری عالی برای دستیابی به حس امنیت نیز از دغدغه‌های کاربران آن است. جهت اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله ” آموزش نصب دوربین مداربسته به صورت گام به گام ” مراجعه کنید.

فاکتورهایی مانند چیدمان، بودجه و اولویت‌های امنیت خانه یا محل کار از عمده‌ترین نکاتی است که هنگام خرید باید در نظر داشت. جهت خرید محصولات و خدمات دوربین مداربسته می‌توانید با تیم برنا بنیان از طریق تماس با ما و شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و تلگرام در ارتباط باشید. آیکن های اشتراک گذاری زیر را برای دوستانتان ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *