آموزش تنظیم لنز دوربین مداربسته

تنظیم لنز دوربین مداربسته

تنظیم لنز دوربین مداربسته از این نظر اهمیت دارد که اگر تصاویر در موقعیت مناسبی ثبت نشده باشند، عملا به‌کارنمی‌آیند. بنابراین وضعیت دوربین مداربسته برای نظارت کامل بر فضا بسیار مهم است و از جمله مهمترین خدمات دوربین مداربسته است که باید موردتوجه‌قرارداده شود.

برهمین‌ اساس در این مطلب برای تعیین فضای تحت‌پوشش دوربین و زاویه دید آموزش تنظیم لنز دوربین مداربسته را برای شما عزیزان ارائه کرده‌ایم تا بتوانید از دوربین مداربسته خود بهترین استفاده را ببرید.

انواع و اجزای لنز دوربین مداربسته

قبل از اطلاع از نحوه تنظیم لنز دوربین مداربسته لازم است با انواع و اجزای لنز دوربین مداربسته آشنا شویم. چرا که لنز دوربین یکی از مهم‌ترین تجهیزات این سیستم‌ها به شمار می‌رود و وظیفه اصلی آن انتقال نور از محیط روی تنظیم‌ نمودن زاویه دید و سنسور دوربین مداربسته می‌باشد.

هر چه کیفیت لنزها و زاویه دید دوربین مداربسته بالاتر باشد، امنیت محیط هم بیشتر می‌شود. در این خصوص پیشنهاد می‌کنیم مطلب همین سایت تحت عنوان امنیت دوربین مدار بسته چیست و نکات مهم آن کدام است؟ را مطالعه کنید.

انواع لنز دوربین مداربسته به سه دسته ثابت، متغیر و موتور دار تقسیم می‌شود که هر یک ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. لنز ثابت زاویه دید و فاصله کانونی ثابتی دارد که به‌صورت‌دستی قابل‌تغییر نیست. این در حالی است که لنز متغیر زاویه دید و فاصله کانونی متغیری دارد که به شکل دستی قابل‌تغییر است.

 

تنظیم لنز دوربین مداربسته در اجزای لنز دوربین

 

همچنین لنز موتوردار مشابه لنز متغیر است. اما فاصله کانونی آن از راه دور کنترل می‌شود و وضوح و کیفیت تصویر را هم به صورت خودکار تنظیم می‌کنند. برای آشنایی با نحوه تنظیم لنز دوربین مداربسته و نیز کسب اطلاعات درمورد هر یک از این لنزها می‌توانید صفحه اینستاگرام برنابنیان را دنبال کنید.

نحوه تنظیم لنز دوربین مداربسته

لازم است بدانیدکه تنظیم لنز دوربین مداربسته براساس نوع لنز صورت می‌گیرد و متناسب با این که دوربین دام است یا بولت، با هم متفاوت است. میدان‌دید و برد دوربین مداربسته، دو موردی هستند که برای تنظیمات لنز دوربین مداربسته از نوع ثابت بررسی می‌شوند. سایر تنظیمات این دوربین‌ها از همان ابتدا در کارخانه انجام می‌شود. در این میان دوربین‌های بولت پایه قابل چرخش دارند و به راحتی بعد از نصب می‌چرخند و پس از تایید محیط تحت‌پوشش آن را ثبت می‌نمایند.

دوربین‌های دام اما، به راحتی نمی‌چرخند ولی مزیتی که دارند این است که لنز آن‌ها پس از نصب هم می‌چرخد. اما برای این‌کار لازم است حباب برداشته شود و این‌کار بااحتیاط صورت بگیرد. علاوه‌بر نحوه تنظیم لنز دوربین مداربسته، پیشنهاد می‌کنیم مطلب مزایا و معایب دوربین مداربسته برای ساختمان های اداری کدام است؟ را نیز بخوانید.

تنظیم کردن دوربین وریفوکال

با‌توجه‌به وجود لنز متغیر در این نوع دوربین‌ها، تنظیم دوربین وریفوکال به صورت گسترده‌تری انجام می‌شود. برای این‌کار اول جهت دوربین مداربسته و پس از آن فاصله کانونی و میزان بزرگنمایی دوربین و در نهایت فوکوس دوربین تنظیم می‌شود.

 

تنظیم لنز دوربین مداربسته وریفوکال

 

اگر قصد تنظیم لنز دوربین مداربسته بولت وریفوکال را دارید، کافی است که دوربین را به سمت موردنظرتان بچرخانید و زوم و فوکوس آن را تنظیم کنید. توصیه می‌کنیم قبل از تنظیم دوربین خود، معرفی انواع لنز دوربین مداربسته و تفاوت لنزهای وریفوکال موتورایز و ثابت را بخوانید.

نحوه تنظیم کردن فوکوس دوربین مداربسته

نحوه تنظیم‌کردن فوکوس دوربین مداربسته به‌این‌صورت است که باید پیچ زوم و‌پیچ فوکوس را که در پایین دوربین یا اطراف لنز است را بچرخانید و میزان زوم را تنظیم کنید تا وضوح تصویر به حالت مناسب برسد. شما می‌توانید پس از مطالعه نحوه تنظیم لنز دوربین مداربسته مطلب انواع دوربین مداربسته براساس سیستم و شکل ظاهری را نیز بخوانید.

دقت در تنظیمات لنز دوربین مداربسته

لازم است بدانید که دقت در تنظیم لنز دوربین مداربسته و فوکوس آن بسیار مهم است. چرا که باید به تنظیمات جزئی توجه شود. برای این کار اول فوکوس دوربین را تنظیم نمایید و سپس با بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی به فوکوس دلخواه برسید.

روش‌های مختلفی برای تنظیم فوکوس وجود دارد و این کار به‌شکل‌دستی هم قابل‌انجام است. اما آنچه مهم است این است که نباید پیچ‌ها را شدیدا دستکاری کنید. چرا که ممکن است شکسته شوند و دیگر قابل تنظیم نباشند. پس حواستان باشند که فشاری به آن وارد نکنید. برای کسب اطلاعات بیشتر کافی است تماس با شرکت برنابنیان داشته باشید.

 

مطالب مرتبط: دیافراگم دوربین مداربسته

 

پوشاندن لنز دوربین مدار بسته

در بعضی مواقع و مکان‌ها نمی‌توان دوربین مداربسته را در فاصله‌ای دور از دسترس نصب نمود و احتمال پوشانده‌شدن دوربین توسط افرادی که قصد دستکاری یا تخریب سیستم نظارتی را دارند، وجود دارد. تولیدکنندگان دوربین مداربسته برای حل این مشکل امکان تشخیص پوشانده‌شدن لنز دوربین و هشدار به کاربر را به تنظیمات دوربین مداربسته اضافه کرده‌اند.

 

پوشاندن و تنظیم لنز دوربین مداربسته

 

این قابلیت یکی از قابلیت‌های تجزیه و تحلیل خودکار تصاویر ویدیویی در دوربین‌های مداربسته هوشمند است. به‌زبان‌ساده این قابلیت را می‌توان تشخیص دستکاری دوربین و آلارم خودکار به کاربر معرفی نمود که به اندازه تنظیم لنز دوربین مداربسته مهم است.

این فناوری در دوربین‌های آی پی وجود دارد. به‌این‌صورت که وقتی دوربین مداربسته دستکاری یا لنز آن پوشانده می‌شود، با استفاده از سیستم هوشمند به کاربر اطلاع داده و از خرابکاری جلوگیری می‌شود. ویدیوی زیر در مورد پوشاندن لنز دوربین به مدت 2 دقیقه و 2 ثانیه توضیح داده را تماشا کنید:

 

 

در این شرایط اگر فردی قصد آسیب‌رساندن به دوربین مداربسته را داشته باشد و یا به هر نحوی بخواهد در کار سیستم نظارتی اختلال ایجاد کند، آلارم‌ها فعال شده و به کاربر اطلاع‌رسانی می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید در تلگرام به مجموعه ما پیام دهید.

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات موردنیاز در خصوص تنظیم لنز دوربین مداربسته را در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایت برنا بنیان، کافی است بخش درباره شرکت برنابنیان را مطالعه فرمایید. از همراهی شما تا پایان این مطلب ممنونیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *